Thursday, July 29, 2010

MANUSIA : APABILA BERKOMUNIKASI BUKAN LAGI DENGAN MANUSIA!


Rata-rata hari ini manusia semakin maju. Dalam era globalisasi ini, pelbagai teknologi yang telah diperkenalkan untuk kemudahan manusia. Manusia tidak lagi akan terkurung dalam rumah untuk mengetahui perkembangan semasa tidak kira di luar atau di dalam Negara. Petik saja, siaran mana-mana televisyen telah disediakan sama ada berbayar atau swasta dan berhak untuk manusia pilih yang mana satu yang menjadi pilihan.

Kemajuan ini ditambah pula dengan rangkaian jalur lebar yang semakin meluas. Broadband, wireless, wi-fi dan pelbagai jenis telekomunikasi yang diperkenalkan untuk capaian internet secara lebih meluas dan lebih mudah. Manusia kini tidak lagi perlu ke cyber café, apa lagi untuk mempunyai sebuah komputer juga semakin mudah. Pelbagai tawaran dan promosi disediakan dengan harga yang paling rendah dan menjimatkan. Sekaligus, keadaan ini menyebabkan manusia juga seakan bekerja seperti mesin itu juga. Anda ingin tahu mengapa saya bercakap sedemikian?
Komunikasi manusia sesame manusia semakin berkurang tatkala ia telah deprogram kan dengan satu sistem bernama Facebook, Yahoo, Google dan sebagainya lagi. Tidak salah pun menggunakan elemen-elemen komunikasi ini. Namun , bagaimanakah pula dengan teknologi komunikasi antara rangkaian yang pelbagai ini, memang betul-betul mendekatkan hubungan manusia?
Anda bayangkan. Ada orang yang memang ‘gila’ dengan internet. Hidup tidak akan berlepas dengan menyelusuri internet. Dari satu web ke laman web, laman chatting dan sebagainya. Seakan apabila satu hari tanpa akses internet buka suatu kecukupan yang sempurna! Pada masa yang sama juga manusia lebih suka mengadap mesin bernama komputer, laptop, notebook di mana-mana sahaja. Sehingga sebahagian masa adalah ‘bermusyawarah’ bersama mesin tersebut. alangkah malang lagi seandainya manusia itu bergelar seorang ibu, seorang sahabat, seorang bapa, seorang guru. Kenapa pulak malang ye?

Mereka tidak pernah salahpun untuk menggunakan kemudahan tersebut. tetapi andainya dengan penggunaan tersebut segala kewajipan terabai, kerja bertangguh dan hubungan sesama orang terdekat renggang atau bermasalah, tidak itu adalah suatu kesalahan MANUSIA sesame MANUSIA? Cuba lihat satu situasi di bawah :

Aiza, seorang rakan serumah kepada Safi yang teramat ‘gila’ kan teknologi internet ini.
Aiza : Safi , jom kita ke kedai jap temankan aku beli barang.
Safi : Alah… kau pergi je la sorang. Kedai tu bukannya jauh pon. Dekat je kan.
Aiza : Tapi aku nak minta kau boncengkan aku ke sana.
Safi : Aku tengah busy la sekarang. Nanti kan tak dapat download plak citer ni. Huh..

Mungkin situasi ini tidak berapa penting sangat dalam kehidupan seharian. Hanya kes-kes terpencil. Tapi ingatlah kita manusia juga berhubung dengan manusia yang punya hati, perasaan dan fitrah asalnya. Bukannya dengan mesin yang hanya kaku, menunggu masa digunakan lagi.

~Sekadar coretan yang tak tersusun~


Reactions:

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes