Thursday, March 19, 2009

DI MANA KAN KU CARI GANTI (1)


Kata orang, zaman kanak-kanaklah zaman yang paling best… sekali. Masa ni kita minta apa je mak ayah bagi. Masa kecik-kecik ni biasala kita main masak-masak, main anak patung tapi aku tak suka main kawin-kawin. Lagi best kalau main kejar-kejar. Tak dapat nak kata lah macam ne perasaan masa tu. Dalam best-best kawan pun biasala ada yang suka buli orang, kacau orang main, telangkupkan ‘masakan’ aku, dan patahkan leher anak patung aku. Budak-budak katakan...


Al kisahnya suatu petang…kat simpang jalan mati aku berjalan seorang masa tu...

Ingat lagi aku petang tu mak pesan belikan tepung. Tapi dapat upah…boleh la upah dulu-dulu…20 sen kira sedap la tu. Waduh..dapat upah gembiranye..dapatlah aku beli gula-gula gambir kegemaranku..Masa balik aku makanlah gula-gula gambir tu…Nikmatnya…Alah masa tu gula-gula ni memang yang famous la kat budak-budak macam aku. Tak tau la budak zaman millennium makan ke tak lagi, ntah kenal ke tak benda ni apa.

Duk tengah syok jalan-jalan…


(Bunyi salakan anjing...) Hah? Anjing???Aku memang takut bonar ngan binatang ni..Kawan aku kata kalau jumpa ngan anjing ni, ada 1 jalan je boleh buat….Cabut lari la..Apalagi. memecut la aku sekuat hati. Dan apalagi si anjing tu bila tengok aku pecut dia pun pecut jugak belakang aku…Aku berkata dalam hati "Alamak! Salah teknik ka??Hentam je la, lari la lagi.."


Seingat aku itu lah larian yang paling laju pernah aku buat… hingga sampai satu simpang…bala…..jalan mati…(Dub dap Dup dap) Mana lagi nak pergi?? Tepung tu masih aku pegang kat tangan ku…karipap mak jadi ke tak ni.. Apa aku nak buat? Dia terus mendekatiku..aku hilang tujuan…Aku menjerit...Tolong!!!! Kerana aku teramat takut, tepung yang aku pegang tu terlambung ke atas dan jatuh kembali atas aku. Mungkin masa tu muka aku penuh ngan tepung. Aku tak kisah dah masa tu. Aku Cuma ada satu jalan je lagi. Kuasa menjerit sekuatnya…Tolong!!!Tolong!!! Aku berlari ke kanan… tak ada jalan…ke kiri…simpang mati..Dadaku terus berdegup kencang. Aku tengok mata anjing itu yang menggerunkan dan seolah-olah aku terpukau dan terpaku dengan kegarangannya. Tak semena-mena dia terus menusuk pandangan tajamnya pada ku..


Tanpa di duga…Tiba-tiba muncul seorang kanak-kanak perempuan berlari kearah ku dengan membawa kayu. Dia berkejaran beberapa kali sambil menyergah dan menghambat anjing tu dengan kayu masih di tangannya.. Akhirnya dia membaling anjing itu dengan kayu tersebut lalu anjing itu terus melarikan diri. Dia mendekatiku yang masih lagi terpinga-pinga ketakutan. "Kau tak apa-apa?" tanya budak tu. " Aku tak apa-apa. A..a..aku takut.." jawabku.. "Alah...dah tak de dah anjing tu. Penakut betulla kau ni. Jomlah balik rumah aku bersihkan badan kau tu. Jomla.. Rumah aku dekat sini je…" Aku ikut budak tu balik rumah dia. Sebab kena kejar anjing tu la juga karipap mak aku tak jadi petang tu. Bermula hari itu lah aku berkenalan dengan dia. Mak bapak dia kerja pensyarah dan guru. Dia anak bongsu dari 4 beradik. Semua kakak dan abangnya tengah study kat dalam dan luar Malaysia. Hari itulah bermulanya perkenalan kami. Jika sebelum ni aku tak ada teman nak pergi jalan-jalan, tapi sekarang Bie lah kawan aku. Kemana aku pergi mesti bersama Bie…


Aku dapat kesan dia ni memang lain dari yang lain. Lain la sikit dari kawan-kawan aku yang lain. Apa-apa yang berlaku kat aku, dia mesti tau..hatta kalu aku tak siap kerja rumah pun dia tau padahal kami ni bukan satu sekolah. Boleh kata kami kamceng sekamceng-kamcennyanya la. Tapi ada benda yang berbeza antara aku dengan dia. Aku ni penakut sikit. Tapi dia tak takut, tak takut..Dialah bodyguard aku sekarang bila mana aku kena buli kat kawan-kawan dia mesti selamatkan aku. Bila dia cakap, ada something yang orang lain tak boleh tiru lah gaya bahasa dia. Cakap sikit, mesti ada je bunyi “Aku herran la..” Cakap sikit, ada je bunyi “Aku herran la..” Herran dia tu sound lain sikit, siap ada tasydid lagi. Itulah Bie..Habiebah Muhsinah..



bersambung....

Reactions:

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes