Saturday, March 7, 2009

SURAT DARIPADA IBU

Dedikasi buat ibu. Sebagai suara hati seorang ibu buat anak-anaknya....

Anakku, sesuai tuntutan Nabimu maka ibu menyusui dirimu dua tahun lamanya". Semua itu telah membentuk tulang dan dagingmu menjadi kukuh dan kuat menghadapi serbuan penyakit. Perasaanmu menjadi manusiawi dengan sentuhan lembut ibu sewaktu menempelkan kepalamu di dada.


Anakku, engkau akan segera menjadi dewasa, sihat dan perkasa. Untuk itu kenalilah Tuhanmu dengan sebaik-baiknya.
14. Sesungguhnya Aku Ini adalah Allah, tidak ada Tuhan (yang hak) selain aku, Maka sembahlah Aku dan Dirikanlah solat untuk mengingat Aku. – Surah Tahaa
Dalam surah al-ikhlas Allah menyatakan bahawa :
1. Katakanlah: "Dia-lah Allah, yang Maha Esa.
2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.
3. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,
4. Dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia."

Kenalilah kewajipan-kewajipanmu kepadanya kemudian segera lakukannya. Dalam surah Luqman ayat ke 13: “Dan (Ingatlah) ketika Luqman Berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: "Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar". Sebaliknya kenalilah hak-hak kamu terhadapnya dan bersyukurlah atas segala keputusan- Nya. “ Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan selain Allah dan (juga mereka mempertuhankan) Al masih putera Maryam, padahal mereka Hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.” Ingatlah tiada siapa pun yang tahu rahsia langit dan bumi, tiada yang mengetahui mana yang terbaik bagi manusia, kecuali Allah Taala.

Anakku,
Kenalilah junjunganmu, Nabi Muhammad S.A.W. bagaimana sikapnya dan akhlaknya serta seluruh perilaku beserta sunnah-sunnahnya. Kemudian ikutilah segala apa yang ada pada dirinya. “ Apa sahaja yang telah kularang kepadamu maka jauhilah dan apa sahaja yang telah kuperintahkan kepadamu maka kerjakanlah menurut kemampuanmu. (HR Bukhari dan Muslim) kerana dalam diri Rasulullah itu ada suri tauladan yang baik bagimu.

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.”- Al-Ahzab : 21.

Sehingga engkau akan menjadi peribadi yang tenang dan istiqomah serta memiliki rasa percaya diri, tidak menjadi peribadi yang lemah longlai, goncang dan mengalami krisis identiti.

Anakku, hormatilah kedua orang tuamu. Perlakukan mereka dengan rasa hormat, serta berkatalah keduanya dengan perkataan yang mulia sepertimana yang telah dilkarkan dalam al-quran surah al-isra’ ayat ke 24.

Tanamkan dalam dirimu rasa menyayangi keduanya. “ Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kasih –sayang ..”- Al-Isra’: 24. Kemudian panjatkan doa bagi keduanya “ Wahai Rabbku, kasihilah mereka berdua, sebagaimana mereka berdua telah mendidikku sewaktu kecilku.”- Al-Isra’: 17

“Hai anakku dirikanlah sembahyang dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang lebih baik dan cegahlah (mereka ) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu . sesungguhnya yang demikian itu termasuk dalam hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah)”- Luqman : 17

Anakku, janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan rasa sombong. " Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong kerana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembusi bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung” – Al-Isra’: 37.
Sehingga engkau mampu menundukkan kepala dikala menang dan mampu mendongak di kala engkau kalah. Berani kepada orang-orang yang kuat dan serta penyantun terhadap orang-orang yang lemah.
“Anakku, tangismu yang kuat bagai suara takbir yang menggentarkan musuh-musuh Allah menyebabkan mereka gerun dan merasa takut untuk berhadapan denganmu. Tinjumu yang kuat akan bisa merobohkan kekuatan kuffar yang menentang Islam dan kaum muslimin. Tendanganmu yang keras akan menyapu kemurkaan dan kezaliman yang sekarang terjadi di Palestin, Bosnia , al-Jazair, Chechnya , Kashmir dan di seluruh belahan bumi Allah ini.

Kalau sudah begitu anakku,, tidak salah jika ibu merasa redha dan bangga terhadapmu. Engkaulah harapan ummat manusia untuk ikut meninggikan kalimat-Nya, berjuang di jalan-Nya hingga engkau akan menemui kemenangan yang gemilang atau akan gugur sebagai syuhada'. Untuk itu anakku, tegarkanlah dirimu sebagaimana para Nabi Ulul ’azmi telah bersabar,. ‘Maka bersabarlah kamu sebagaimana orang-orang yang mempunyai keteguhan hati (Ulu Azmi) dari rasul-rasul telah bersabar. (al-Ahqaaf : 35).


Yang amat menyayangimu…
Bonda

Reactions:

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes