Saturday, May 9, 2009

KAMPUNG + RINDU = Sabar Mas.....


Bila teringat kampung ni, macam-macam pulak yang jadinya.Exam dah habis tapi biasalah ada kerja overtime kena buat. Sampaikan tiap-tiap hari mimpikan kat kampung. Mimpi jumpa mak, adik-adik anak sedara jugak. Hmm.. tak pernah-pernah macam ni sekali rindunya. Dah kira tahap cipan la ni nak balik kampung. Boleh kata jasad je kat KL, rohnya dah kat Kelantan dah. huhu...


Al-kisahnya nak lepaskan rindu kat kampung, buatlah nasi kerabu kat Rumah Sakinah ni. Saje jamu kawan-kawan lagipun dah janji dengan dorang nak buat. Hmmm..alhamdulillah, tercapai jugak hajtnya walaupun sempat makan sepinggan je.. laku bangat! =) Puas hati dapat gembirakan hati sendiri dan orang lain. Kira-kira dah lama benarnya tak balik ke kampung. Walaupun hari tu ada mak datang KL tapi belum puas untuk lepaskan rindu. Nak tengok adik Su, mesti dah semakin sihat. Hobi dia memang suka masak. Kat rumah, adik Su lah yang rajin masak bila kakak-kakaknya tiada. Merantau katakan...Boleh tahan masakannya. Pendek kata, tak kekokla bila duk dapur. Bagi je kerja kat dia. Adik Su jugak yang selalu diundang ke majlis solat hajat dan tahlil, kat surau Pak Aik atau Masjid. Wah! Bangganya ada adik camni. Lamanya tak bergurau senda dengan adik Su. Kami selalu akan ke pekan bila balik kampung. Adik Su juga yang akan bawa mak ke mana sahaja mak nak gi. g pasar, g surau, ceramah dan lain-lain dengan motosikal tua pemberian Pak Su tu.


Adoi! Rindunya nak balik kampung. Adik Su akan exam SPM tahun ini. Kena bagi support banyak sikit. Kalau sebelum ini dia terlibat juga dengan Badan Pengakap Sekolah, tapi baru-baru ini ada tanya perkembangannya, dia bagitahu dah tak ikut dah.. Mungkin sebab kat rumah pun tiada orang nak tengokkan mak kot. Tapi aktiviti BAKTI akan diikutnya juga. Nak tahu, apa yang menarik( ke tak ).. Tiap kali telefon rumah bila nak bercakap dengan Adik Su, dia pasti akan jawab : " duk tengok TV". Memang itulah hobinya dari dulu sampai sekarang. Jika Cuti kelapangan kami tengok kartun bersama.. cerita Conan jadi kegemaran.. Bila maghrib pula antara jam 7.30 malam hingga 8 malam akan dicapainya radio atau mp3 untuk dengar kuliah Ustaz Zahazan. Suatu hari hampir sebak hati kerana terjumpa bukunya yang dia tulis tentang kuliah tafsir ustaz Zahazan di IKIM, juga kuliah atau soal jawab agama di Radio Kelantan FM. Adik Su juga tidak boleh lepas daripada radio, TV dan melukis. Sebak bukan kerana sedih, tetapi terlalu gembira. Syukur alhamdulillah. Semoga Adik Su sentiasa berada dalam kebaikan.


Pernah dia bagitahu dia lemah matematik. Apa lagi subjek Ekonomi wajib diambil untuk yang tidak ambil subjek Matematik Tambahan. Masa tahun lalu dia minta ajarkan Matematik sebab esoknya latihan itu perlu dihantar. Aku bukanlah terror sangat Matematik ni. Ada soalan yang tidak dapat dijawab aku pun bagitahu " Tanya kak Aisyah atau Abang Bu la...K.Mas tak reti la..." tak semena-mena dia terus tutup buku dan tak nak siapkan tugasan tu. Lepas tu aku tanya dia balik macamana dengan tugasan tu? Nampak dah muka dia merajuk. Akupun faham mimik mukanya tu. Hmm... tak apa la tu. Nanti reda ok la tu dia....then baru ajarkan dia balik.


Huh! Macam-macam pula yang berlegar bila teringatkan semua ni. Sayangnya Pesta Buku PWTC hari itu tidak dapat tunaikan hajatku untuk hadiahkan buku bila balik kampung nanti . Apa tak nya tak sempat pergi sebab baru habis exam ditambah pula hujung-hujung sem ni faham-fahamla komitmen lain pulak.Sedihnya.. sebab dah lama hajat ni tak kesampaian lagi. Sabar ye Adik Su, nanti insyaAllah Kak Mas belikan buku nanti. Dia ada kata cikgu minta belikan buku tapi dia kata tak cukup duit sebab Adik tahu mak pun perlukan duit juga. Hmmm...


Bila pergi pasar malam kat seksyen 17 haritu untuk cari sandal baru sebab yang mak belikan dah putus, tengok macam-macam jenis barang ada, berkira-kira nak beli selipar baru juga untuk mak, tudung untuk aisyah yang akan masuk U bulan 7 nanti (insyaallah), kat Kak Nik nak beli beg tangan ke....Hmmm... rasa semua barang nak angkut. Rindu tahap cipan dah....Adam mesti dah besar, kotnya dah boleh berlari ke... Ish sukanya jumpa semua orang.


Jauh di sudut hati, kampung tetap jadi tujuan. Walaupun kawan-kawan dari negeri lain turun ke Kelantan untuk Latihan Ilmiah, contohnya Wee yang ke Gua Musang untuk LI aku akan cakap " Sabar Mas.... amanahmu masih ada di sini..." Itu jua la yang menguatkan diri ini. Jua gembirakan semahunya orang lain untuk hilangkan sedih kita! Insyaallah penawarnya memang mujarab!!


Apapun... Aku akan kembali ke Kampung jua... Insyaallah...tunggu...!!!

Reactions:

1 comments:

Mohd Aizat Bin Mohd Saleh said...

Salam.
Selamat Pulang ke kampung.
Moga ketemu ketenangan bersama keluarga.
Mohon redha dan restu ayah bonda..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes