Monday, July 13, 2009

"I want to be a good teacher"

" Tak nak balik la..."
" Macam nak sambung lagi berkongres kat sini. Macam ada sesuatu yang hidup kat sini. Tak puas dengar pembentangan dari tokoh-tokoh hebat ni. "
" Suasana begini perlu dihidupkan di kampus dalam usaha melahirkan intelektual mahasiswa."
" Tidak rugi datang kongres yang penuh ilmiah ini".


Ini antara apa yang saya dapat luahkan tentang Kongres Rejuvenasi Pertama Sistem Pendidikan Islam Negara atau KO-SPIN 09. Tahniah kepada Kak Muna selaku Pengarah Kongres ini. Cayalah Kak Muna =). Juga penghargaan sebesarnya untuk GAMIS yang kongres ini mudah-mudahan akan menjadi perintis kepada pembaikan atau peremajaan semula sistem pendidikan negara amnya dan pendidikan Islam khasnya.



Sedikit perkongsian sepanjang mengikuti kongres saya amat tertarik dan teruja serta macam-macam perasaan yang tak mampu dilahirkan kerana ahli panel pembentang bukanlah calang-calang orang. Namun sesuatu yang paling besar saya ingin bawa ialah konotasi " I want to be a good teacher" sesuai dengan bidang pendidikan yang saya sedang ikuti sekarang. Beratnya menjadi seorang guru ini. Dan saya ingat lagi pesanan Dr Tajul Ariffin Noordin " Jika nak jadi guru yang baik, perkara pertama yang perlu dihadam ialah menghafal Falsafah Pendidikan Negara. Jika ini pun tak lulus, jangan harap nak jadi guru yang baik." Lebih kurang macam tu la katanya. Beliau menambah bahawa jika pada zaman beliau menjadi guru dulu setiap guru wajib untuk menghafal FPN jika tidak mereka tidak akan diiktiraf sebagai guru. Hmm.. cukup berdisiplin guru dulu kan?

Tetapi apabila bercakap tentang pendidikan, bukan sahaja elemen guru yang disentuh tetapi termasuklah pelajar, ibubapa, sistem pendidikan sekarang itu sendiri, sekolah dan sebagainya.
Berbalik kepada persoalan guru, saya teringat kuliah pertama Prinsip Teknologi ( yang kuliahnya dalam Bahasa Inggeris bcoz mostly student are from Tesl Programme). Dr Tee bertanyakan kepada setiap pelajar untuk menjawabnya: "Apakah sifat seorang guru yang anda amat kagumi dengannya?" Pelbagai jawapan yang diberikan oleh pelajar dalam kuliah tersebut like : smart, loving, caring, friendly, passionate, funny dan lain-lain lagi. Dan Dr. Tee mendapati setelah 15 minit kuliah berlangsung baru seorang pelajar dapat memberikan perkataan 'knowledgable' adalah sifat yang amat dikagumi kepada seorang guru. Sungguhpun begitu, beliau membandingkan adakah sifat 'knowledgable' cukup untuk menjadi seorang guru jika tiada sifat-sifat yang lain yang ditonjolkan seperti penyayang, ambil berat dan lain? Mesti tidak. Kesimpulan yang saya dapat kutip dalam kuliah itu ialah :

' Seorang guru mesti bertindak mengikut keadaan pelajarnya. Jika pada waktu pelajar memerlukan tunjuk ajar, knowledgable is very relevant but not during the student in trouble. Gunakan kemahiran, sifat dan sikap pada tempat yang betul. Pendek kata, seorang guru perlu menjadi segala-galanya bagi pelajar dan segala-galanya bukanlah ada pada seorang guru.'

Ini adalah kesimpulan yang dapat saya simpulkan sendiri daripada kuliah Dr.Tee yang pertama itu walaupun selepas itu saya menukar kelas kepada Dr. Hasyimi. Kuliah Dr Hasyimi juga lebih banyak perkongsian yang dapat dikutip tentang pendidikan. Salah satunya ialah tentang matlamat dan prinsip sebagai seorang guru. Mungkin lain kali saya boleh berkongsi tentang hal ini.

Justeru, rentetan daripada Kongres pendidikan, menguatkan kesimpulan awal bahawa ' I want to be agood teacher' dan ia dikuatkan lagi dengan kuliah-kuliah serta pengalaman pendidikan yang akan ditempuhi sepanjang sesi ini. Saya juga melahirkan perasaan '' Terima kasih cikgu!"


0 comments:



Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes