Friday, July 3, 2009

Alahai bubur kacang



Bunyi nya macam bersahaja sahaja bila sebut bubur kacang. Biasa orang makan bila ada kenduri tahlil kat kampung-kampung.( ingat dulu-dulu masa kecil). Tapi sekarang bukan jadi makanan rasmi orang tahlil dah sebab zaman dah berubah. Apasal pulak ni tetiba cakap pasal bubur kacang ni??


Mesti pernah rasa bubur kacang kan..? Kacang merah, kacang hijau, kacang kuda, kacang tanah... eh mana boleh buat bubur... hehe. Hmmm macam-macam lagi la. Yang biasanya kacang hijau dan kacang merah lah. Tahu tak macam mana ia di proses dari kacang hijau yang kita boleh tanam tu akan dapat taugeh! boleh jadi bubur pulak kan? Santan+ gula merah+kacang hijau= bubur kacang. Tapi nampak je senang nak buat tapi kena keluarkan tenaga jugak. Jangan pandai makan je tau. Santan? beli je kat kedai yang peket atau segera. Tapi yang original lagi best, walaupun ada orang kata leceh nak perah! Perahlah sampai puas hati.. hihi. Habis bab santan. Gula melaka atau gula merah? alah... tak payah ke Melaka pun kat kedai Kamal pun ada jugak. haha... Orang kelantan panggil 'nise'. Sebut betul-betul. Yang ni memang kena beli lah sebab takkan nak bersusah payah pula ambil nira untuk buat gula merah/melaka ni. Lain la kalau dah memang kejenya buat gula merah ok lah tak payah beli buat sendiri. Sekarang pun macam-macam versi gula merah. Ada yang ketul, yang leper dan ada juga yang serbuk. Pilihlah yang mana jadi pilihan di hati. Kacang? Yang ini pun p la cari kat kedai yang menjual pelbagai jenis kacang contohnya Balaji.. Ada punye... Apa lagi, dah siap bahan masak je la...


Eh! Nanti dulu! Jangan pakai balun je semua masuk sekali. Ada step nya juga. Kacang kena masak dulu dengan air sampai empuk. Then baru masuk santan dan gula melaka. Untuk bagi wangi sikit taruk daun pandan. Masak la sampai masak. Jika tak cukup manis tambah la..... takkan garam kot. Faham-faham lah sendiri. Dah masak siap dihidang. Ermmm... nyam nyam sedapnya bubur kacang. Dah tu bukan setakat boleh makan macam tu je. Boleh makan dengan roti atau pulut. Lagi best kalau rajin dibuat aiskrim Malaysia.....Boleh! hehe...=)


Apa hal nya cakap pasal bubur kacang ni? Tak payah masuk blog pun boleh bagitahu kat dapur je cara nak buat bubur kacang ni... Ha.. Cuba fikir dalam-dalam sikit apa falsafah bubur kacang ni? Apa yang tersirat di sebaliknya?? Hmmm... pikir-pikir...


Jawapannya mudah dan ringkas, USAHA, DISIPLIN, KREATIF. Nak kena terangkan ke? Usaha? Yelah... nak dapatkan bahan-bahan buat bubur tu kena p cari bahan-bahan tu dengan apa cara yang sesuai la. Disiplin? Cuba fikir lau pakai balun je masuk semua sekali jadi tak bubur? Mungkin jadi juga bubur tapi tak masak atau lambat masak... sebab kacang perlu masak berasingan dulu. Jika masak sekali dengan santan terus, santan akan pecah minyak n bubur pun jadi tak sedap.. jadi sini kena ikut step yang betul. Kreatif? Bubur kacang akan lebih sedap jika ditambah perasa dan pewangi yang padan. Juga lagi kreatif jika ditemani bersama pulut, roti atau di buat aiskrim...

Begitu juga kita dalam apa-apa pun yang dikerjakan perlu berusaha sungguh-sungguh tanpa kenal erti jemu. Di samping itu juga disiplin adalah asas keberjayaan sesuatu. Perancangan yang berdisiplin akan menghasilkan kepuasan. Kreatif juga perlu ada dalam melaksanakan sesuatu. Memandang sesuatu dengan lebih luas akan menambahkan kenikmatan terhadap apa yang diusahakan... Jadi boleh tak relatekan dengan sekadar Bubur kacang ni? Alahai...

Reactions:

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes